Kennelijk zijn ze uit geklust bij het windmolenpark HKZ, de SENTOSA en de SERAYA. Sinds gisteren liggen ze in elk geval op hun lauweren te rusten in de 1e Haven.
Gisteren werd de SEA DIAMOND gereactiveerd en in het Scheepsregister teruggenoemd naar "DIAMOND".
Ik kiekte haar met die naam en in haar Boskalis outfit en bombardeerde haar tot "Mijn Sleepboot van de maand". Bovendien werkte ik haar Sleepbootdossier bij. Klik hier als je dat wilt lezen.
Toen ik - tussen de buien door - even in de haven ging kijken naar de SCH10, zag ik de SERAYA in de hoek liggen. Mooi meegenomen!
versie 3.4
De (zo goed als nieuwe) hoofdmotor van SCH10 stopte er vanmorgen vlak buiten de haven mee*. Door te ankeren, werd voorkomen dat zij op het havenhoofd of op het strand zou lopen.
De SENTOSA - die op Scheveningen lag te bevoorrading - kwam te hulp. Die kon echter in verband met haar diepgang niet dichtbij genoeg komen om vast te maken. Daarop kwamen de Reddingboot KITTY en de tender ZEEZWALUW in actie. Die brachten de DRIE GEBROEDERS veilig binnen.
(Bronnen: de kapitein van de ANTEOS en de Facebookpagina van de KNRM Scheveningen.)
*) Achteraf bezien door een doorgebrand relais - bron: Rien Rog (een van de "drie gebroeders").
Vervolgens werd zij afgemeerd aan de Visafslag, alwaar de motorleverancier later op de ochtend aan de slag ging. (Gevalletje "garantie"?)
De A.H. VARAZZE, die ik van de week kiekte aan de Landtong Rozenburg wordt (tezamen met nog vier andere schepen van de Rimorchiatori Group) binnenkort verkocht aan het Braziliaanse bedrijf CBO.
Benieuwd naar haar nieuwe naam en kleur!
Ik ging naar de Landtong Rozenburg voor de BUGSIER 1. Daarover ben ik een Sleepbootdossier aan het maken en had daarvoor nog geen behoorlijke foto's. Nu dus wél.
Een stukje verderop lag de A.H. VARAZZE. Dan die ook maar.
En in de Scheurhaven trof ik twee slepers waarvan ik nog geen foto's had in hun Boluda-kleurstelling, de ROTTERDAM en de MARS. Bij die laatste klopt alleen de dekkleur nog niet, maar dat komt vast nog wel een keer.
SENTOSA verlaat Scheveningen op weg naar de HKZ-locatie - 28 juli 2021
Ze zijn nog steeds aan het werk aan het windmolenpark Hollandse Kust Zuid (HKZ), de zusterschepen SENTOSA en SERAYA.
Van de SERAYA maakte ik eerder al een Sleepbootdossier. Van de SENTOSA nog niet. Tot nu dus. Je vindt ze via deze links:
Archieffoto
Slechts vier maanden nadat de SMIT ANGOLA werd verkocht aan FFS Marine AS in Noorwegen is ze alweer doorverkocht.
Nog voordat zij - onder haar nieuwe naam "FFS ARES" - aan het werk ging, kwam er vanuit het buitenland een prachtig bod op haar. Dat kon FFS, naar eigen zeggen, niet laten lopen. Haar plaats bij FFS wordt nu opgevuld met de THOR (ex THORAX), die inmiddels is omgedoopt tot FFS ARION.
Ik werkte beide Sleepbootdossiers bij:
De DMS 2810 (ex PHOENIX) is voor Boluda gestationeerd in Liverpool omgedoopt tot VB PHOENIX.
Ik paste haar sleepbootdossier daarop aan. Klik hier als je het wilt lezen.